24 Aralık 2010

Yılbaşı Çöreği (Kerststol)


Yılbaşı lezzetlerine devam ediyoruz. Yılbaşına tatlı bir giriş yapmak için Marmelatlı Krep tarifi vermiştim. İşte yılbaşı sabahına tatlı ve zinde bir başlangıç için tatlı bir tarif daha. Zinde diyorum çünkü bu çöreğin içerisinde bol bol yemişler mevcut. Tariflerimi yayınlarken esasında sıkıntı çektiğim bir konu da (fotoğraflarımdan hiç bahsetmiyorum) ölçekleme sorunu. Genelde yemek yaparken kullandığım ölçü birimi gözümün kararı oluyor. Bu sebepten birine tarif verirken veya burada yayınlarken ölçekleme ile ilgili sıkıntı da yaşıyorum. Umarım zamanla birbirimize alışabiliriz :) Bakalım aşağıdaki malzemelerde ölçek konusunda hemfikir olabilecek miyiz?

Malzemeler:
  • 1 çay bardağı su
  • 10 gr (1 paket) Kuru Maya
  • 4 çorba kaşığı Şeker
  • 1 litre hacmindeki kaba eşdeğer Un
  • 150 gr Tereyağı
  • 1/4 litre süt
  • 1 adet Yumurta
  • 1 avuç Kuru Üzüm
  • 1 avuç Kuru Yaban Mersini
  • 4-5 adet Kuru Kayısı
  • Turunç Reçeli'nden çıkarılan 1-2 adet Turunç
  • 1 avuç Ceviz ve Fındık karışımı
  • Arzuya göre 1 shot Cointerau (Portakal Likörü)
  • Üzeri için 1 yumurtanın sarısı, şeker ve tarçın

Önce her zaman ki gibi mayayı aktive etmek için ılık su ve şekeri karıştırıp kenarda bekletiyoruz. Maya kabardıktan sonra içine unu, yumurtayı, tereyağını (oda sıcaklığında), sütü ve 1 fiske tuzu katarak karıştırıyoruz. Elimi, kabı ve hamurun yüzeyini hafifçe unlayarak yoğurmaya başlıyorum. Bu işlemi aralıklarla tekrar edip 10 dakika boyunca devam ediyorum. Hamur elastik bir hal aldığında, yani parmağınızı bastırdığınızda geri eski halini alıyorsa hamurun ilk aşaması tamam demektir. Kabı streçleyerek mayalanması için 50 derecede 2 dakika ısıtıp kapattığım  fırına koyuyorum. Burada yaklaşık 80 dakika kadar bekletiyorum. Bu bekleme sırasında ceviz, fındığı ve kayısıyı hafifçe ufalıyorum. Tavaya koyduğum üzüm ve yaban mersinini de portakal likörü ile alkolü uçana kadar çeviriyorum. Turunç reçelini yakın zamanda arkadaşımız İlkay Antakya'dan getirdi, bunu da ekmeğin içine katmasaydım olmazdı.  



Mayalanan hamuru unladığım tezgah üzerine koyarak 1-2 dakika yoğurarak gazını çıkarıyorum. Yine ellerim ile yukarıdaki fotoğrafta görüldüğü gibi şekil vereriyorum. İç malzemelerin üzerine yayıyorum ve uzunlamasına rulo yaparak kapattıktan sonra, tekrardan rulo yapısını bozmadan malzemelerin yayılması için sıkarak yoğuruyorum. Daha sonra da aşağıdaki fotoğrafta olduğu gibi yağladığım fırın tepsisine yerleştirerek ay şekli veriyorum. 


Tepsiye yerleştirip son şeklini verdiğimiz ekmeğin üzerini nemli bir bez ile örterek son mayalanma için 45 dakika dinlenmeye bırakıyorum. Bu 45 dakikalık sürenin bitiminde, ekmeğin üzerine yumurta sarısını sürüp şeker ve tarçın serperek 220 dereceye ısıttığım fırında 30 dakika boyunca pişirmek kalıyor. Fırına girmeden önceki son halini aşağıda görüyorsunuz. Pişmiş olan ve soğuması için havalanabileceği bir yere bıraktığım ekmeği de zaten en başta görmüştünüz. Tatlı ve enerjik bir yıl geçiririz umarım. Hadi byeee...


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder