24 Aralık 2010

Pırasalı Börek (Gündem Teyze'min tarifi)



Eveeet bu hafta yeniden evdeyim, hazır eşim de gündüz evde yokken mutfağı batırarak şöyle ağzımıza layık bir hamur işi yapmanın tam vaktidir diyerek yola koyuldum. Önce düşünmeye başladım acaba böreği ne ile yapsam diye. Şöyle kış sebzelerini aklımdan geçirirken pırasa ve soğan arasında gidip geldim. Soğan ve Sarmısağa olan ilgimi yakın çevrem iyi bilecektir. Soğan ile yapabileceğim Onion Pie tarifini belki ileride veririm ama bugün sahnede pırasa var :) Küçükken Bodrum'da Gündem Teyze'min yaptığı pırasa böreğini halen hatırlarım ve bugün bu böreği yapmaya çalışacağım...

Malzemeler:
  • 1 su bardağı Süt (oda sıcaklığında)
  • 1 çorba kaşığı Kuru Maya
  • 1 adet Kesme Şeker
  • 1 adet Yumurta
  • 1 su bardağı Un
  • 3 çorba kaşığı Tereyağı
  • Tuz, Kara Biber, Kırmızı Biber
  • 5-6 dal Pırasa
  • 150 gr muhtelif Peynir

Önce tüm mayalı hamur işlerinde olduğu gibi, mayayı aktive etmemiz gerekiyor. Sütü cezvede hafifçe ısıtıyoruz. Parmağınızın dayanacağı sıcaklık yeterli olacaktır, dikkat elinizi yakmayın. Çok sıcak süt mayayı öldürecektir bu sebeple kafi derecede ısıtmak gerek. Isıttığımız sütü ve mayayı şeker ile birlikte bir kap içerisinde karıştırıyoruz. Benim gibi sabırsız biriyseniz  kabın başında durmayın, arada yapacak birşeyler bulmak gerek, zira mayanın aktive olması için bir süre beklemek gerekiyor.  Maya biraz köpürüp hazır hale geldiğinde unu, yumurtayı ve erittiğimiz tereyağını tuz ile birlikte maya karışımına ekliyorum ve yoğurmaya başlıyorum. Sonuçta çoğumuz zaten tutturmamız gereken kıvamı biliyoruz (biliyoruz değil mi?). Hamur çok yapışkan ise elinizi ve kap içerisini hafifçe unlayarak yoğurmaya devam edin ta ki elinize yapışmayan yumuşak bir hamur elde edene kadar. Sıra hamuru dinlendirmeye geldi. Hamuru nispeten sıcak bir ortamda üzerini bez ile örterek bekletiyoruz ve bu arada iç malzemesini hazırlamaya koyuluyoruz.

İç malzeme dedik ama öyle çokta karışık bir işlem yok. Pırasaları ince ince kıyarak wok içerisinde sızma zeytinyağı ile kavuruyoruz. Tuz, karabiber ve pul biber ekleyip karıştırıyoruz.  Kavrulan pırasaları  soğuması için kenarda bekletiyoruz. Dinlenen hamuru unladığımız tezgaha koyuyoruz ve bir kısmını üstünü kapatmak için kenara ayırıyoruz. Tepsinizin boyutuna göre şekellendirmeye geliyor sıra. Ben bu işlem sırasında ellerimi kullanmayı tercih ediyorum. Yağladığım tepsiye yaydığım hamurun üzerine iç malzemesini ve rendelenmiş peyniri ekliyorum. Daha sonra da ayırdığım hamuru da açarak üzerini kapatıyorum. Üste kapattığınız hamurun orta kısmına birkaç delik açmayı unutmayın, bu hamurunuzun bombe yapmasını engelleyecektir. Son yapmanız gereken şey de fırını 200 dereceye ayarlayarak fırından çıkan kokulara da dayanarak 30 dakgka beklemek olacak :) Unutmayın hepimizin fırın ayarları farklı olabilir, +/- 5 dakika farklar olması normaldir. Afiyet olsun....

Not: Fotoğrafları ev ortamında ve genel olarak yetersiz ışık ile çektiğimizden dolayı, yemeklerin sunumunu basitçe yapıyoruz. Bu konu üzerinde çalışmalarımız sürecek...

1 yorum:

  1. Ha haaa hatirliyorsun demek... nefis tarif ettin, afiyet olsun. Tariflerini takipteyim, her zaman iyi bir asciydin zaten, patlican salatanin tadi hala damagimda, cok opuyorum seni ve sevgili esini...

    YanıtlaSil